קבלו מענה מקיף: מהאבחון הרפואי ועד להדרכה המעשית בבית ובכיתה.
עם גישה רגשית, פרקטית ומבוססת ניסיון – כדי שכולם ירגישו טוב יותר.
כלים פשוטים להתמודדות
בבית ובכיתה
עם ד"ר דורית טרגין
הורים לילדי קשב וריכוז
הילד שלכם פותח את השנה עם קושי?
שנת הלימודים נראית כמו סיוט?
הצטרפו למפגש זום מיוחד ומעשיר:
להתחיל ברגל ימין – כלים לבית ולכיתה לילדים עם קשיי קשב
יום ראשון 07/09
בשעה 20:00
חשוב לדעת: מספר המקומות מוגבל! הירשמו עכשיו וגלו איך להפוך את ההוראה שלכם למקצוע מניב ורווחי.
הילד מאובחן – אבל אתם לא בטוחים איך לעזור לו באמת?
בקבוצת הוואטסאפ השקטה שלי תקבלו כלים פשוטים להתמודדות עם הפרעת קשב:
מה באמת עובר על הילד, מתי צריך עזרה, מתי לתת תרופה מתי להתעקש, ומתי להרפות..
הקבוצה שקטה – רק אני כותבת פעם בשבוע.
כן! תרופה יכולה לעזור לחלק מהילדים, אבל היא לא פותרת את כל הקשיים.
לרוב, גם עם טיפול תרופתי, נשארים אתגרים בתחום הארגון, ניהול זמן, התארגנות לשיעורי בית, מיתון הפעלתנות והאימפולסיביות וההתמודדות הרגשית.
במפגשים שלי עם הילדים, אני מלמדת אותם אסטרטגיות מעשיות – איך לפרק מטלות, איך להתרכז בשיעור, איך להתכונן למבחנים, איך להתמודד עם אתגרי הקשב והאימפולסיביות – וגם מחזקת את הביטחון העצמי והמוטיבציה שלהם.
בנוסף, אני מדריכה הורים איך לנהל שגרה רגועה בבית, ולמורים אני נותנת כלים לשיעור אקטיבי ומעניין.
MOXO הוא מבחן ממוחשב שבודק את תפקודי הקשב של הילד בצורה אובייקטיבית.
במהלך המבדק, הילד מבצע משימות פשוטות על המסך, כשהמערכת מודדת את רמת הקשב, הדיוק והאימפולסיביות – גם כשהוא נחשף לגירויים מסיחים (כמו קולות או תמונות).
המבחן עוזר להבין איפה בדיוק הקושי – בקשב, בשליטה, במהירות התגובה – ומהם החוזקות של הילד.
התוצאה מאפשרת לי לבנות תוכנית אישית ומדויקת, שמבוססת על נתונים ולא רק על תחושות.
אבחון רגיל ברפואה בדרך כלל מתמקד בשאלה: יש או אין הפרעת קשב?
אצלנו השאלה היא רחבה יותר:
– מה החוזקות של הילד?
– מה בדיוק מפריע לו להצליח בבית הספר ובחברה?
– איך אפשר לבנות עבורו פתרון יישומי?
לכן, האבחון שאני מציעה כולל לא רק מבדק ממוחשב, אלא גם שיחה מעמיקה, שאלונים, ניתוח של המידע – והכי חשוב, תוכנית פעולה מעשית לבית, לבית הספר ולילד עצמו.
לא בהכרח. יש ילדים שמסתדרים מצוין עם כלים התנהגותיים ולימודיים בלבד, ויש כאלה שזקוקים לשילוב עם טיפול תרופתי.
בכל מקרה, התהליך שאני מציעה לא בא במקום החלטת הרופא, אלא נותן מענה לכל מה שהתרופה לא מכסה: ארגון, ניהול זמן, מוטיבציה, ביטחון עצמי, תקשורת עם בית הספר.
אני מציעה שלושה מסלולים:
כי רוב הקשיים של הילד צפים בכיתה, ולא מספיק שההורים והילד יודעים מה לעשות – גם המורים צריכים לדעת.
לכן אני מציעה פגישה עם הצוות החינוכי (בבית הספר או בזום), שבה אני מסבירה בשפה של המורים מה הקשיים ואיך אפשר לעזור לילד – בלי להעמיס עליהם.
המטרה היא לוודא שההתאמות נכנסות לשגרה, כדי שהילד ירגיש שהוא מצליח גם בבית הספר, לא רק בבית.
ברוב המקרים, כבר אחרי חודש אפשר לראות שינוי – בתפקוד, בשקט בבית, ובתחושת המסוגלות של הילד.
התהליך הוא מדורג, עם בדיקות לאורך הדרך, כדי לוודא שהכל עובד.
אם אתם שואלים את עצמכם:
"למה הילד שלי לא מתרכז? אולי יש לו הפרעת קשב? ואם כן – מה הלאה?"
אתם לא לבד. זו אחת השאלות הכי שכיחות אצל הורים, ולצערנו – אין עליה תשובה פשוטה של "כן" או "לא".
למה זה לא כל כך חד-משמעי?
הפרעת קשב וריכוז היא לא מצב של "יש או אין". היא נמצאת על רצף, ולכולנו יש מאפיינים שלה במינון כזה או אחר.
הרי טווח הקשב מושפע מגיל, סיטואציה ואפילו מעניין: ילד יכול להיות מרותק למשחק מחשב במשך שעה, אבל להתקשות להקשיב 5 דקות בשיעור פחות מעניין.
אז איך בכל זאת מאבחנים?
אין בדיקת דם או מבחן יחיד שנותן תשובה חד-משמעית.
האבחון נשען על תמונה רחבה: שאלונים מפורטים מההורים ומהמורים, שיחה עם הילד, ולעיתים מבדקים ממוחשבים כמו MOXO, שמסייעים להבין את תפקודי הקשב בפועל.
המטרה היא לקבל תמונה כוללת – לא רק האם יש הפרעת קשב, אלא גם מה החוזקות והקשיים הייחודיים של הילד.
ומה אם אין הפרעת קשב קלאסית?
גם אם הילד לא עומד בקריטריונים של ההפרעה, ייתכן שהוא חווה קשיים שמשפיעים עליו בלימודים, בבית או בחברה.
ולכן, השאלה האמיתית היא לא רק "יש או אין?", אלא – מה עושים כדי לעזור לו להצליח?
כאן נכנסת העבודה שלי: אני משלבת ידע מקצועי עם ניסיון של שנים כדי לבנות עבורכם תהליך שמכסה את כל מה שהילד צריך:
אבחון מדויק – עם כלים מתקדמים שממפים את הקשיים והחוזקות.
תוכנית אישית לבית ולבית הספר – עם המלצות מעשיות ומותאמות בדיוק לילד שלכם.
מפגשים עם הילד – בהם נתרגל אסטרטגיות, מיומנויות ארגון, משחקים שמגבירים קשב והנאה.
הדרכת הורים מותאמת – כדי שתדעו איך להתמודד ביומיום עם שיעורי בית, תסכולים ודימוי עצמי.
עבודה מול בית הספר – פגישה עם המורים בשפה שלהם, עם כלים מעשיים לשיעור מעורר עניין וממקד, כדי שההמלצות לא יישארו על הנייר.
מעקב שוטף – כדי לוודא שהשינוי קורה ושאתם לא לבד בתהליך.